Χάρτινες υποσχέσεις-Έλενα Μακρυγιάννη-Βρυωνίδου


 Στη σημερινή μας παρέα η συγγραφέας κυρία Έλενα Μακρυγιάννη-Βρυωνίδου θα

μας μιλήσει γα το νέο της βιβλίο με τίτλο «Χάρτινες υποσχέσεις», που κυκλοφόρησε

πρόσφατα από τις Εκδόσεις Ηλία Επιφανίου.

1. Καλώς ορίσατε. Σας ευχαριστούμε πολύ. Μιλήστε μας για το συγγραφικό σας

έργο.

Το ταξίδι μου στον μαγικό κόσμο της γραφής ξεκίνησε το 2012, όταν άρχισα

να γράφω δειλά δειλά, χωρίς να γνωρίζω αν αυτό θα με οδηγήσει στη γέννηση

ενός βιβλίου, πόσο μάλλον στην έκδοσή του. Δύο χρόνια μετά, το 2014, είχα

τη χαρά να κρατήσω στα χέρια μου το πρώτο μου μυθιστόρημα από τις

Εκδόσεις Ηλία Επιφανίου, με τίτλο «Τα τσαλακωμένα φτερά της

πεταλούδας». Ακολούθησε το 2016 το βιβλίο μου με τίτλο «Σε μια στροφή

του καρουζέλ», και το 2019 οι «Πινελιές ονείρου», όλα από τις ίδιες εκδόσεις.

Οι «Χάρτινες υποσχέσεις» είναι το τέταρτο κατά σειρά μυθιστόρημά μου που

κυκλοφόρησε πριν μερικές μέρες, συγκεκριμένα τον Δεκέμβριο του 2022, και

πάλι από τις Εκδόσεις Ηλία Επιφανίου. Όλα τα βιβλία μου είναι κοινωνικά

μυθιστορήματα και το τελευταίο, «Χάρτινες υποσχέσεις», έχει ιστορικά

στοιχεία, αφού για τη γραφή του προηγήθηκε έρευνα και μελέτη της εποχής

και του θέματος με το οποίο ασχολείται. Όλα τα βιβλία μου τα θεωρώ παιδιά

μου και ευελπιστώ μέσα από την πένα μου να μπορέσω να κάνω τον κόσμο

που ζούμε λίγο καλύτερο.

2. Ποια είναι η υπόθεση που διαδραματίζεται στο βιβλίο σας;

Το βιβλίο μου έχει δύο άξονες, το σήμερα και το χθες. Η υπόθεση ξεκινά στο

σήμερα σε ένα κέντρο αποκατάστασης ηλικιωμένων. Παράλληλα μας

ταξιδεύει στην Ελλάδα του χθες και συγκεκριμένα του 1960, όταν με την

υπογραφή της περιβόητης συμφωνίας Ελλάδας-Γερμανίας για απασχόληση

Ελλήνων εργατών σε γερμανικές επιχειρήσεις, ξενιτεύονται τα νιάτα. Οι νέοι

και υγιείς, απλοί και φτωχοί άνθρωποι της βόρειας Ελλάδας αφήνουν την

πατρίδα για να εργαστούν ως φιλοξενούμενοι εργάτες – Γκασταρμπάιτερ στη

βαριά βιομηχανία της Γερμανίας. Η ιστορία μου διαδραματίζεται στην

Καβάλα, όταν η ηρωίδα μου καλείται να γίνει «μάνα» για τα παιδιά της

αδελφής της που μένουν πίσω να μεγαλώσουν με τη γιαγιά και τον παππού.

Καπνεργάτρια εκείνη, καπνεργάτης και ο έρωτας που έρχεται να

ταρακουνήσει τη ζωή της για πάντα. Η συνέχεια στο βιβλίο…


3. Η ιστορία που αναφέρεται στο βιβλίο είναι επηρεασμένη από προσωπικά

βιώματα ή είναι δημιούργημα μυθοπλασίας;

Η ιστορία είναι καθαρά προϊόν μυθοπλασίας, αλλά όλες οι ιστορικές

αναφορές είναι πραγματικές, αφού οφείλουμε να είμαστε σωστοί και ακριβείς

όταν αναφερόμαστε σε ιστορικά γεγονότα. Η έμπνευση, όμως, και η αφορμή

να γραφτεί αυτό το βιβλίο, υπήρξε μια τυχαία συνάντηση που είχα πριν πολλά

χρόνια με ένα άγνωστο ζευγάρι Ελλήνων που ζουν στη Γερμανία. Η κοπέλα,

στη σύντομη συνομιλία μας, μου ανέφερε πως οι γονείς της είχαν φύγει από

τη βόρεια Ελλάδα για να δουλέψουν στα εργοστάσια στη Γερμανία και πως

εκείνη ήταν το μωρό που άφησαν πίσω να το μεγαλώσει η γιαγιά. Τα

συναισθήματα που ένιωσα εκείνη την ώρα ήταν αρκετά για να με οδηγήσουν

χρόνια μετά να ψάξω για το θέμα και να μετατρέψω όσα ένιωσα σε λέξεις

μέσα από αυτό εδώ το βιβλίο. Με αυτόν τον τρόπο θέλω κι εγώ να τιμήσω

τους πρώτους Έλληνες μετανάστες της Γερμανίας και τους παππούδες που

έμειναν πίσω να αναθρέψουν ολόκληρες γενιές παιδιών Ελλήνων

μεταναστών. Υποκλίνομαι στο μεγαλείο της ψυχής τους.

4. Ποια μηνύματα θέλετε να περάσετε μέσα από το συγκεκριμένο βιβλίο;

Πολλά και διάφορα τα μηνύματα, με κυριότερα εκείνο της αγάπης και της

ανθρωπιάς. Επίσης ότι ο κάθε άνθρωπος αντιδρά σε κάποιο γεγονός με τον

δικό του τρόπο, που μπορεί για άλλους να φαντάζει περίεργος ή αδιανόητος,

και πως μερικές φορές ο τρόπος που αντιδρούμε επηρεάζει τη ζωή μας ίσως

περισσότερο από το ίδιο το γεγονός. Οι επιλογές μας να είναι αυτές που

καθορίζουν τη ζωή μας; Αν αντιδρούσαμε διαφορετικά, θα ήταν και η ζωή

μας διαφορετική; Και κάτι άλλο, οι εποχές αλλάζουν αλλά η εκμετάλλευση

του ανθρώπου από τους ισχυρούς παραμένει πάντα η ίδια.

5. Σε ποια κατηγορία λογοτεχνίας κατατάσσεται το βιβλίο σας.

Το βιβλίο μου είναι ένα κοινωνικό μυθιστόρημα με ιστορικά στοιχεία.

6. Η επιλογή της πόλης της Καβάλας ως ο τόπος εξέλιξης της ιστορίας είναι

τυχαία ή μήπως θέλετε να τονίσετε κάποιο συγκεκριμένο γεγονός μέσα από

αυτή την επιλογή.

Η επιλογή της Καβάλας είναι τυχαία. Δεν θα μπορούσε όμως να είναι μια

περιοχή εκτός της βόρειας Ελλάδας, αφού οι περισσότεροι άνθρωποι που

έφυγαν για να δουλέψουν στις φάμπρικες της Γερμανίας προέρχονταν από

εκείνα τα μέρη. Διαβάζοντας επέλεξα την Καβάλα, γιατί εκτός από το

μεταναστευτικό ρεύμα, με συγκίνησε ιδιαίτερα η ζωή των ανθρώπων που

ασχολούνταν με τα καπνά και δούλευαν στα καπνομάγαζα, όπως

χαρακτηριστικά έλεγαν τις καπναποθήκες της Καβάλας. Μια άλλη πονεμένη

ιστορία του βασανισμένου απλού λαού και της εκμετάλλευσης που έτυχε.

7. Όταν αγαπάς, αγαπάς για πάντα. Μια φράση που κρύβει μέσα της ένα βαθύ

νόημα. Θέλετε να τη σχολιάσετε;

Η αγάπη για εμένα είναι τα πάντα. Είναι ο άξονας της ζωής. Η κινητήρια

δύναμη. Αυτή που κινεί τα πάντα. Και ως ρομαντική πιστεύω στην αιώνια

αγάπη. Έτσι, λοιπόν, για εμένα αλλά και τους ήρωές μου η αγάπη είναι

αιώνια. Ναι, όταν αγαπάς αληθινά, είναι για πάντα.


8. Τελικά ποιες υποσχέσεις κατά τη γνώμη σας θεωρούνται χάρτινες;

Πριν σαν απαντήσω να σας πω ότι για εμένα ο τίτλος «χάρτινες υποσχέσεις»

αναφέρεται στα γράμματα που έγραφε ο ήρωάς μου στην αγαπημένη του, είτε

αυτά τα έστελνε είτε όχι. Τώρα αν λέγοντας χάρτινες εννοούμε «ψεύτικες»,

διαβάζοντας το βιβλίο θα κρίνει ο αναγνώστης αν τελικά ήταν ψεύτικες ή όχι.

9. Ποιοι είναι οι συνταξιδιώτες που σας βοήθησαν στην ολοκλήρωση του

συγκεκριμένου συγγραφικού σας ταξιδιού.

Κάθε φορά συνταξιδιώτες θεωρώ ότι είναι οι ήρωες του βιβλίου μου, που ενώ

πορεύονται μαζί μου, με κάποιο μαγικό τρόπο αυτονομούνται και

αποφασίζουν οι ίδιοι πώς θέλουν να εξελιχτεί η πορεία της ζωή τους. Για

όσο καιρό διαρκεί η συγγραφή ενός βιβλίου ζω σε ένα παράλληλο σύμπαν,

εκείνο της ιστορίας, και το πραγματικό. Σε αυτό το συγγραφικό ταξίδι παρέα

είχα και τα τραγούδια εκείνης της εποχής. Το τραγούδι «Φάμπρικα» με

συγκινεί ιδιαίτερα. Έκλαψα πολύ ακούγοντάς το άπειρες φορές, και για εμένα

είναι ένας ύμνος που εκφράζει απόλυτα τον πόνο των ανθρώπων εκείνης της

εποχής.

10. Οι αναγνώστες που επιθυμούν να διαβάσουν το βιβλίο σας πού μπορούν να το

αναζητήσουν;

Στην Κύπρο κυκλοφορεί σε όλα τα βιβλιοπωλεία από τις Εκδόσεις Ηλία

Επιφανίου και είναι επίσης διαθέσιμο για ηλεκτρονικές παραγγελίες στον

ιστότοπο του εκδοτικού οίκου. Σύντομα θα είναι διαθέσιμο και σε κεντρικά

βιβλιοπωλεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Προς το παρόν, στην Αθήνα

μπορείτε να το βρείτε στο Βιβλιοπωλείο «Η αλληλεγγύη των φίλων» (Χαρ.

Τρικούπη 14, Αθήνα - 10679).

Ευχαριστούμε πολύ. Να είστε καλά και να είναι το βιβλίο καλοτάξιδο. 

Κυρία Μαρία Μαυρουδή, να σας ευχαριστήσω θερμά για την ευκαιρία που

μου δίνετε μέσα από αυτή τη συνέντευξη να επικοινωνήσω με τον κόσμο και

να μιλήσω για το έργο μου. Σας εύχομαι κάθε καλό και καλή συνέχεια σε ό,τι

κάνετε.

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η Ευχή της Γιαγιάς-Κυριακή Κηρυττοπουλου

Ξεθωριασμένες Πεταλούδες -Συλλογικό Έργο

Η καθημερινότητα ενός ιδιαίτερου παιδιού :Αικατερίνη Χριστοπούλου